Segons el nostre parèixer,
el joc és una ferramenta que ens permet aprendre d’ell i amb ell, ens permet
implicar-nos en l’activitat que estiguem realitzant per tal de gaudir i
participar d’una forma dinàmica i lúdica; per tant, és un plantejament que ens
fa mantindre l’atenció en allò que estem fent però sempre des d’una òptica entretinguda
i divertida, i conseqüentment, depenent de les finalitats del joc, sempre
aprendrem noves experiències i coneixements que abans potser no ens havíem
plantejat. El joc ens fa sentir-nos part d’ell, ens permet crear e imaginar a
partir de la nostres capacitats, ens provoca plaer i goig i al mateix temps pot
ser una valuosa estratègia i ferramenta educativa per al nostre desenvolupament
integral. D’aquesta manera, l’autor
Johann Huizinga (1938) concep que el joc es una "Acción u ocupación libre
que se desarrolla dentro de unos límites espaciales y temporales determinados, con
unas reglas absolutamente obligatorias y libremente aceptadas. La acción tiene
un fin en sí misma y va acompañada de un sentido lúdico y de alegría.”
Amb aquesta
definició podem entendre que el joc es un fi en si mateix pel que respecta a
que és formatiu i que és un espai compartit, integrador i plaent on totes les
persones queden incloses i participen. Participen de forma voluntària, perquè
és una lliure elecció, dins uns límits establerts que són les normes que
regiran el propi joc, i que permetran aprendre respecte cap a les pautes que
puguen quedar establertes i cap a la resta de participants. Per últim, dir d’aquesta
concepció que el joc es realitza dins un temps i espai determinat, però això
sí, sempre funcionarà a partir de la pròpia motivació e il·lusió dels propis
participants.
A més a més, també
podem considerar el joc com una ferramenta educativa, adaptada als
destinataris, al context i als objectius que em plantejat, que reconeix des d’un
principi la paraula llibertat perquè es realitza per voluntat pròpia, sense
imposicions de cap altre agent extern, i per tant ens permetrà actuar de forma
lliure tal i com nosaltres vulguem, encara que respectant a les normes que fonamenten
el joc practicat. Reconeix també la paraula llibertat perquè el joc desenvolupa
la nostra imaginació, i ens deixa alliberar les nostres capacitats per a crear
els jocs segons els nostres desitjos i partint de les nostres particularitats,
quedant lliures de qualsevol exigència imposada que ens adoctrina i no ens
permet deslligar-nos de les nostres pressions i obligacions. Un altre aspecte que
podem considerar important del joc com a ferramenta educativa és que implica
participació per a arribar a desenvolupar-se, i per tant suposa al mateix temps
acció, una acció fictícia que ens permet actuar fugint d’allò que ja queda
establert com a real i rígid, i ens permet fluir les nostres potencialitats. A nivell
més personal, el joc també és autoexpressió, perquè a partir d’ell podem conèixer
el nostre propi món intern i el món extern que ens rodeja, podem fer-nos una
mirada introspectiva per a entendre’ns i entendre el nostre context, i al
mateix temps, permet la possibilitat d’inventar-nos noves estratègies per a la
resolució de conflictes que ens puguen sorgir, per a donar creativitat i noves
il·lusions i explorar solucions originals a les dificultats amb les que ens
puguem trobar.
Amb tot açò,
concebim com a trets particulars del joc les següents característiques:
- Lliure:
participem en el joc de forma voluntària i lliure.
- Separada:
amb uns límits i normes de temps i amb un espai determinat per a efectuar el
joc.
- Incerta: no podem esbrinar ni deduir
quin serà el final o resultat del joc.
- Improductiva:
no produeix productes, sinó que desenvolupa capacitats.
- Reglamentada:
es fonamenta en certes normes i pautes que s’han de respectar.
- Fictícia: el
seu caràcter està basat en la ficció, en jugar i fer com si... no en allò real
ja establert.
Seguidament, podem
establir tres classificacions diferents de jocs:
PRIMERA
En aquesta tipologia ens remuntem a l’antiguitat, en la
classificació establerta pels grecs:
·
Agon: fan referència als jocs de
competència on els adversaris estan en igualtat de condicions i han de
demostrar la seua superioritat.
·
Alea: són els jocs referents a l’atzar.
No
depenen de les decisions del jugador, sinó de la sort i el destí.
· Mimicry: són els referents a la simulació d’una segona realitat, on escapem de la del món simulant ser una altra persona, objecte, animal, etc.
·
Ilinx: són aquells jocs que tracten
de buscar el vertigen i l’adrenalina.
SEGONA
·
De taula: puzzle, parchís, cartes, etc.
·
De pati, carrer o exterior: sambori, amagatall, la lluita
per la pilota, etc.
·
D’ordinador: d’aventures, educatius, de
memòria, etc.
·
Grans jocs: aquells que tenen una
història, un recorregut, per exemple un itinerari per la muntanya.
TERCERA
·
Individuals
·
D’oposició
·
Cooperació
·
Cooperació-oposició
En
aquest cas parlem de jocs cooperatius quan impliquen que els objectius s’aconsegueixquen
amb la participació de tots; l’èxit d’un participant serà l’èxit de tots,
mentre que els competitius els objectius han d’aconseguir-se de forma
individual competint amb l’altre o altres; l’èxit d’un serà l’èxit per a ell
mateix i la pèrdua dels altres.
Concloent,
el joc és una experiència que provoca educació en nosaltres, que promou i té
intrínsecs uns valors que han de ser positius per al desenvolupament de tots
els participants, que és un fi positiu en sí per a nosaltres perquè ens permet
aprendre, desconnectar de les nostres tensions quotidianes i superar les
nostres limitacions de forma divertida, imaginativa i creativa, possibilitant i
transmetent una educació i uns valors
harmònics per a nosaltres com a éssers humans.
Ací
us deixem un documental realitzat per el National Geographic sobre la
ludopatia, l’addicció als jocs i la repercussió negativa que pot tindre en el
desenvolupament i creixement de les persones, en quant a salut, educació i socialització
social i personal. És impressionant veure com les noves tecnologies han afectat
a les persones, de forma que arriben inclús a sentir temor per què algun
franctirador puga entrar en la seva habitació; passen a basar la seua vida en
una realitat virtual, els aspectes quotidians passen a ser virtualitzats de
forma desmesurada, i arriba a afectar en totes les dimensions personals. Que gaudiu
del documental, realment és molt interessant e impactant!
Utilitzem
els jocs com a una ferramenta educativa per a progressar com a persones i no
per a acabar anul·lant la nostra pròpia identitat! :)
No hay comentarios:
Publicar un comentario