Vivim rodejats en un món cultural, ple de
cultures que ens envolten, que creen cada forma de vida, de pensaments,
d’expressions, de valors, de coneixements, etc. que ens abracen en el nostre
dia a dia. Es refereixen a totes les formes de vida que inclouen costums,
ètiques, còdigs morals, comportaments, creences, etc que permeten formar-nos
com a persones i que ens permeten integrar tots els nostres valors i les nostres
habilitats.
D’aquesta manera, en les diferents cultures,
hi ha una serie de trets característics que es desenvolupen gràcies a l’art.
L’art permet fer-nos veure, a través de les seues variades i diverses
expressions, les formes més característiques de cada cultura, perquè es
manifesta creativament amb la dita cultura. També podem dir que l’art és un
agent de canvi, perquè permet fer conèixer i descobrir a les societats i a les
persones les seues habilitats creatives, les seues emocions, les formes d’expressió
existents, i perquè permet que aquestos factors puguen ser modificats,
convertint-nos en persones més humanes, més obertes, més solidàries, més
expressives, en definitiva, en persones més lliures.
Així mateix, segons la definició d’art vista
en classe, podem dir que aquest fa referència a la forma de comunicació
simbòlica mitjançant la qual l’artista representa i ordena objectes, signes,
sons o fets de manera que probablement implique significats o desperte
emocions. Aquesta concepció d’art focalitza en el punt de vista més humanista
de les persones perquè actua com a eina d’expressió, mostrant signes i fets de
forma simbòlica que vulga representar algun artista, i també actua com a
ferramenta de comunicació perquè tracta de funcionar com un procés interactiu
on participen tant el creador artístic com el receptor. Per aquests motius, és
important que no es produeixquen barreres o interferències en el procés
d’interacció com per exemple els prejudicis que puga tindre el receptor de cara
a la manifestació simbòlica del creador artístic.
Tot seguit, com a educadors, hem de tractar en
la major mesura possible de possibilitar aquest procés d’interacció, per a que d’una
banda es puga consolidar la democràcia cultural
i les persones siguen lliures i tinguen dret a crear les seues pròpies obres
d’art i per a que es fomente la participació activa de tots els ciutadans en la
creació i l’acció cultural i respectivament artística i d’altra banda per a que
es desenvolupe la democratització de la
cultura, pel que fa a fer arribar la cultura i les obres d’art als
ciutadans, és a dir, que la cultura estiga a l’abast de les persones i que
aquestes tinguen accés a ella.
En aquest sentit, per un costat podem parlar
de democratització de la cultura per exemple quan ens referim a l’animació a la
lectura, pel que fa a tractar de promoure i desenvolupar activitats generals o
específiques que facilitaren l’accés de les persones a la lectura, al interès
per aquesta, tals com el contacontes, la creació d’ambients lectors, la biblioteca
de crearteeducacción, etc.
Ací us deixe una pàgina web on trobar diverses
activitats d’animació a la lectura:
http://web.educastur.princast.es/proyectos/abareque/web/images/stories/articulos/Suroccidente/mejores_actividades_lectura2.pdf
http://web.educastur.princast.es/proyectos/abareque/web/images/stories/articulos/Suroccidente/mejores_actividades_lectura2.pdf
Per un altre costat i per últim, podem considerar de la
democràcia cultural per exemple quan parlem de l’animació a l’escriptura, en el
sentit de tractar de desenvolupar pràctiques socials que fomenten la
participació dels ciutadans en l’escriptura per a que aquestos formen part d’un
context cultural ric en escriptors, format per la singularitat de tots i
cadascun, però fomentant el pluralisme, la cohesió i la interculturalitat.
Un dels exemples d’activitats que podem
considerar com a animació a l’escriptura fou la realitzada en classe anomenada
“Taller d’escriptura”, on ferem activitats com inventar-nos una definició sobre
una paraula determinada, escriure un poema inventat, inventar-nos un títol per
a un poema donat, etc. No obstant, ací afegeixc una altra pàgina on trobar més
activitats sobre la lectura i l’escriptura:
La belleza artística
no consiste en representar
una cosa bella, sino en
la bella representación
de una cosa.
Kant
No hay comentarios:
Publicar un comentario