domingo, 16 de marzo de 2014

ART, DEMOCRATITZACIÓ DE LA CULTURA I DEMOCRÀCIA CULTURAL.

Vivim rodejats en un món cultural, ple de cultures que ens envolten, que creen cada forma de vida, de pensaments, d’expressions, de valors, de coneixements, etc. que ens abracen en el nostre dia a dia. Es refereixen a totes les formes de vida que inclouen costums, ètiques, còdigs morals, comportaments, creences, etc que permeten formar-nos com a persones i que ens permeten integrar tots els nostres valors i les nostres habilitats.  
D’aquesta manera, en les diferents cultures, hi ha una serie de trets característics que es desenvolupen gràcies a l’art. L’art permet fer-nos veure, a través de les seues variades i diverses expressions, les formes més característiques de cada cultura, perquè es manifesta creativament amb la dita cultura. També podem dir que l’art és un agent de canvi, perquè permet fer conèixer i descobrir a les societats i a les persones les seues habilitats creatives, les seues emocions, les formes d’expressió existents, i perquè permet que aquestos factors puguen ser modificats, convertint-nos en persones més humanes, més obertes, més solidàries, més expressives, en definitiva, en persones més lliures.
Així mateix, segons la definició d’art vista en classe, podem dir que aquest fa referència a la forma de comunicació simbòlica mitjançant la qual l’artista representa i ordena objectes, signes, sons o fets de manera que probablement implique significats o desperte emocions. Aquesta concepció d’art focalitza en el punt de vista més humanista de les persones perquè actua com a eina d’expressió, mostrant signes i fets de forma simbòlica que vulga representar algun artista, i també actua com a ferramenta de comunicació perquè tracta de funcionar com un procés interactiu on participen tant el creador artístic com el receptor. Per aquests motius, és important que no es produeixquen barreres o interferències en el procés d’interacció com per exemple els prejudicis que puga tindre el receptor de cara a la manifestació simbòlica del creador artístic.
Tot seguit, com a educadors, hem de tractar en la major mesura possible de possibilitar aquest procés d’interacció, per a que d’una banda es puga consolidar la democràcia cultural i les persones siguen lliures i tinguen dret a crear les seues pròpies obres d’art i per a que es fomente la participació activa de tots els ciutadans en la creació i l’acció cultural i respectivament artística i d’altra banda per a que es desenvolupe la democratització de la cultura, pel que fa a fer arribar la cultura i les obres d’art als ciutadans, és a dir, que la cultura estiga a l’abast de les persones i que aquestes tinguen accés a ella.
En aquest sentit, per un costat podem parlar de democratització de la cultura per exemple quan ens referim a l’animació a la lectura, pel que fa a tractar de promoure i desenvolupar activitats generals o específiques que facilitaren l’accés de les persones a la lectura, al interès per aquesta, tals com el contacontes, la creació d’ambients lectors, la biblioteca de crearteeducacción, etc. 
Ací us deixe una pàgina web on trobar diverses activitats d’animació a la lectura:

http://web.educastur.princast.es/proyectos/abareque/web/images/stories/articulos/Suroccidente/mejores_actividades_lectura2.pdf

Per un altre costat i per últim, podem considerar de la democràcia cultural per exemple quan parlem de l’animació a l’escriptura, en el sentit de tractar de desenvolupar pràctiques socials que fomenten la participació dels ciutadans en l’escriptura per a que aquestos formen part d’un context cultural ric en escriptors, format per la singularitat de tots i cadascun, però fomentant el pluralisme, la cohesió i la interculturalitat.

Un dels exemples d’activitats que podem considerar com a animació a l’escriptura fou la realitzada en classe anomenada “Taller d’escriptura”, on ferem activitats com inventar-nos una definició sobre una paraula determinada, escriure un poema inventat, inventar-nos un títol per a un poema donat, etc. No obstant, ací afegeixc una altra pàgina on trobar més activitats sobre la lectura i l’escriptura:







La belleza artística
no consiste en representar
una cosa bella, sino en
la bella representación
de una cosa.

Kant




No hay comentarios:

Publicar un comentario