lunes, 17 de marzo de 2014

TRANSITANT IDENTITATS

En aquesta entrada, vull comentar i explicar punts que m’han paregut útils i atractius de l’article de “Transitando identidades. La mediación artística en el proceso de rehabilitación de personas con problemas de adicciones”. El text m’ha resultat molt interessant perquè ens fa veure la qualitat que poden arribar a tindre projectes plantejats per alumnes de la universitat, que sorgeixen com una proposta, però que finalment acaben suposant una gran participació e implicació per tots i cadascun dels membres que formen part  i la transcendència que poden tindre també en la vida real d’aquestes persones per a la superació dels possibles problemes personals i la seua reinserció social.
En aquest sentit, m’agradaria destacar diversos aspectes claus i atractius del projecte, tals com:
·         En primer lloc, cal dir que en el projecte descrit són les activitats artístiques realitzades les que permeten la reinserció i la transformació social de les persones, les quals poden ser denominades baix el nom de Mediació artística. La Mediació Artística permet que les persones caminen i es desenvolupen, permet que es coneguen a elles mateixa a partir de l’expressió lliure en forma d’art simbòlic, permet que evolucionen cap a un autoconcepte més favorable per a la pròpia persona, i permet dotar-los d’habilitats per a la seua inserció social. És una metodologia ideal per a col·lectius com el que tracta el projecte, ja que parteix principalment de les capacitats de les persones per a crear, centrant-se en la integració de les persones en els processos i no solament en els objectius del projecte. Per tant, és un procés, un camí, que es desenvolupa amb l’ajuda, amb la implicació i participació de tots, perquè tots formen part de la experiència, i tots són peces claus per a la construcció de la dita experiència comuna i personal.  

·         En segon lloc, també és important la consideració de que les persones no tenen una identitat fixa, sinó més bé canviant, aspecte que permet valorar als subjectes a partir de la persona en el seu conjunt, emfatitzant en totes les seues capacitats, i deixant de costat els problemes i una possible mirada estigmatitzadora. Es treballa a partir de la idea del subjecte amb capacitats per a crear, prestant major atenció a allò que ens interessa, a allò que som capaços de ser i fer, i no d’allò que hauríem de ser segons les pressuposicions impregnades en la societat que condicionen la nostra forma d’actuar. D’aquesta forma, aconseguirem desvincular-nos de les etiquetes i de la imatge fixa que la societat crea, en aquest cas específic, de drogodependent, i aconseguirem que les persones actuen partint de les seues inquietuds, il·lusions i capacitats, partint lliurement d’allò que ells realment són, i no d’allò que se’ls dicta restrictivament que haurien de ser.

·         Per últim, l’experiència artística permet a la persona expressar-se de forma artística, exterioritzant els seus pensaments i sentiments, i projectar-se a si mateixa en els processos que estiga desenvolupant. D’aquesta manera,  permet reformular els processos personals, prenent consciència i oferint la possibilitat de generar noves projeccions d’un mateixa, visualitzant d’aquesta manera el canvi personal.

Amb tots aquests aspectes, podem considerar que el projecte va funcionar de forma òptima perquè va partir dels propis interessos dels subjectes, eliminant qualsevol tipus de prejudici, així com de les seues capacitats, i no desde la importància i primacia del problema que hagueren pogut tindre o de la etiqueta que queda impregnada en la societat. Al mateix temps, també va permetre en una major mesura la reinserció de les persones, així com una concepció de la seua identitat més integradora per a ells mateixa, impulsant l’empoderament i el creixement col·lectiu i personal en contraposició als estigmes socials existents i conseqüentment, va suposar una projecció més favorable cap a la construcció del seu propi futur com a persones amb els mateixos drets i oportunitats que la resta de ciutadans.
De forma paral·lela a aquest projecte, he descobert una altra proposta que també parteix de l’art com a llenguatge, una proposta d’un taller de percussió que aboleix qualsevol tipus de barrera cultural, i que fomenta la cooperació e interculturalitat de les religions monoteistes. En aquest projecte, l’art permet dialogar amb l’altre en igualtat, permet alliberar-te, permet expressar lliurement els teus pensaments, permet que tots puguem parlar amb el mateix llenguatge del ritme...Una proposta realment atractiva, captivadora e interessant:   
  



Amb aquesta proposta, comprovem que realment l’art no té fronteres ni nacionalitats. Sols ens queda com a educadors, recolzar e impulsar l’art simbòlic ple d’imaginació, de creativitat, de llibertat personal, i eliminar tot tipus de prejudici per al benefici del nostre propi món humà...

No hay comentarios:

Publicar un comentario